Jumaat, Julai 18, 2008

Selama 19 tahun aku hidup sebagai 'batak' penyu




laluan penyu ke gigi air
Bye penyu! jumpa lagi di akhirat!


Anda pernah lihat penyu? Mungkin pernah lihat sama ada di televisyen, majalah atau sumber lain. Tapi ini di depan mata sendiri. Secara live. Apa kamu mahu kata aku 'batak'? Ya, memang aku sedikit 'batak'. Penyu beb. Bukan senang mahu lihat secara langsung. Lagi-lagi, perkara yang tidak dijangka dan tidak dirancang.

Malam semalam, akibat daripada kebosanan di kolej, aku dan few seniors buat rancangan bodoh. Clubbing di bandar Melaka. Nyata kami memang amat terdesak. Lagipun hari ini (jumaat) aku tidak ada sebarang kelas. Selepas penat 'tawaf' beberapa buah club yang 'cikai', Aloha menjadi destinasi kami. Bodoh, sangat bodoh. Ini pengalaman clubbing aku yang sangat bodoh. Dengan tiada pengunjung, lebih banyak penis daripada vagina dan live band bodoh yang menyanyi lagu Ketahuan. Macam haram jadah. Aku memang habiskan masa dengan tergelak-gelak kerana lagu-lagu bangang, dan pertama kali di club, boleh bantai spin lagu Spider-Relaku Pujuk. Memang aku bantai gelak sepanjang masa. Tapi, aku tidak boleh kecewa. Ini 'jalan berhibur' yang aku pilih dan aku tidak boleh expect more seperti Doraisammy. Terima kasih Aloha kerana sudi menghiburkan hati lara aku. Kami sebenarnya, tersalah malam. House dan RnB pun kurang diputarkan malam tadi.

Kemudian, destinasi seterusnya ialah Pengkalan Balak. Turun saja daripada kereta, ada pak cik tegur kami.

"Dik, mahu tengok penyu? Tuh kat bawah ada orang tengah rekod maklumat"

Reaksi aku ketika aku. "Whatthefuck, ini Melaka. Laut pun berminyak. Bukan Rantau Abang"

Berlari-larilah sekawan budak bandar yang 'batak' untuk melihat penyu dengan lebih dekat. Dan nah! Nasib kami terlalu baik malam tadi. Penyu beb! Baru lepas bertelur dan kelihatan beberapa orang petugas sedang merekod maklumat dan sedang berusaha memakaikan pengesan-kedudukan-aku-tak-tahu-apebenda pada cangkerang penyu itu. Cute lah penyu! Sudahnya, kami rasa seronok. It was fucking fun. Walau kami telah dikecewakan dengan pengalaman clubbing bodoh di Melaka. At least, it was worth it. Korbankan waktu tidur, keluar over night dan akhirnya dapat lihat penyu secara live. Fucking awesome, dan kata seorang rakan kami

"This is my best life achievement. Aku dulu duduk terengganu, penat tunggu penyu, sekor pun tak naik darat"

Terima kasih tuhan. Kerana telah mengurniakan 'hidayah' pada kami, insan yang kamil ini. Gembiranyaaaaaaaa!

Dan kamu, enjoy! Aku tidak dapat snap terlalu banyak photos, kerana kata petugas itu tadi, Penyu tidak selesa dengan cahaya flash kamera. Mampuslah. Janji aku dapat snap satu gambar penyu yang comel.

Cheers!

8 ulasan:

ami___ berkata...

PENYU! i tak pernah tengok live pun............ bestnyaaa.. diorang buat apa ngan penyu tu? penyu tu bertelur ke?

schuhz m. berkata...

wow, turtles. i've never seen one in real life. however, i hate tortoises.

btw, i pun tak ada classes on friday. i balik kl on thursday :p

aifaarizwan berkata...

lohh,penyu is it?
im from terengganu.
dah slalu sgt sgt sgt tgk penyu :p

MaGGoT World berkata...

man ur lucky...da la dpt tgk penyu..n u dont have to go all the way to terengganu...the closest i get to a turtle is in Aquaria..tu pun divided by a thick layer of glass..
lol..

Ferdows D. Isaac berkata...

Ami,
Jealous tak? Tuh la, best taw! dah la tak sangka kat Melaka pula tu.
diorang mcm pasang alat pengesan kat cangkerang penyu tuh and took her eggs.
Tak ramai pun kat pantai. Researchers and my group je.
Lucky us.

Schuhz,
tortoise busuk.
Haha. Ala, I tak jealous.
Actually, I got class on friday evening taw
But, lepas bincang with few lecturers, dapat la jadual mcm ni:)

Ferdows D. Isaac berkata...

Aifa,
That's why I cakap
Kami budak bandar yang 'batak'
haha

Megat,
Ya'right. Lucky us kan?
Even Aloha macam kemak.
Puas hati dapat tengok penyu!

Anbreen,Aziz berkata...

nak tengokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.bedebah you tak ajak i.fineeeeeeee.i sumpah penyu kat you.hehehehe.

wonder linaa berkata...

weh tgk kat mane dowh? mcm best je. gua pon batak penyu dowh.